Afgelopen zaterdag startte er weer een nieuwe groep aan de Anaya Shinrin Yoku Natuuropleiding in Het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Zes inspirerende mensen die allen verdieping zoeken naar hun natuurbeleving. Terwijl we vertraagd en met aandacht voor bomen, struiken, aarde en dieren door het bos meanderden, viel ons oog op ontluikende blaadjes aan een struik. En dat niet alleen, precies midden in een kleine knop was een regendruppel gevallen. We verstilden door deze kleine schittering van het water. Alsof we voor even in de diepte van het bestaan zelf keken. Gerdienke (een van de deelnemers) maakte bijgaande foto.

Stil stond ik te kijken naar deze kleine water diamant. Het deed mij verwonderen. Hoewel ik zou moeten schrijven, ik verwonderde mij, is dat niet de juiste manier om mij uit te drukken. De druppel deed mij verwonderen. En tegelijkertijd kon ik niet goed benoemen wat nu precies die verwondering was. Als ik het in woorden probeerde te omschrijven, leek ik iedere keer dat ik een poging deed, de verwondering geen recht te doen.

verwondering als ontmoeting 
Dat stelde mij de vraag wat verwondering eigenlijk is. Volgens filosoof Cornelis Verhoeven die het boek  ‘inleiding tot verwondering’ schreef ervaar je in verwondering jezelf op grond van een ontmoeting met een werkelijkheid. Of zoals hij het omschrijft: ‘De verwondering laat een scala van mogelijkheden toe omdat zij een zelf-ervaring is op weg en op zoek naar een houding ten opzichte van de werkelijkheid die wordt ontmoet.

Wellicht was dat precies wat er gebeurde en waar ik nog geen uitdrukking aan kon geven. Want hoe diende ik mij te verhouden tot die ontmoeting met de druppel in de knop? Een vorm van sublieme schoonheid, zo kristalhelder, zo puur dat ik er stil van werd.

En waarom werd ik eigenlijk stil? Werd ik stil omdat ik mij afvroeg hoe ik mijzelf er toe moest verhouden? Werd ik stil omdat ik mij afvroeg hoe ik in een wereld vol grotesk machtsvertoon als mens kan blijven uitreiken naar het goede, het hoopvolle, het liefdevolle? En was het deze kleine waterdruppel die mij dat vertrouwen gaf? Vertelde het mij dat hoe klein ook, elke druppel, elke knop, elke struik, elke boom, elk stukje aarde er toe doet zolang het met de blik van verwondering wordt waargenomen?

In ieder geval ging er voor mij iets troostends uit van deze druppel die mij zo stralend toekwam. Dat alles er altijd toe doet. En dat het de blik is die we op het leven werpen, die er voor zorgt dat we ervaren dat we leven in alle facetten en in alle lagen van het bestaan.

resoneren met de wereld
Vanzelfsprekend zullen de andere deelnemers een andere zelf-ervaring bij de druppel hebben gehad. Ieder zoekt immers op zijn/haar eigen wijze naar een houding ten opzichte van de werkelijkheid. Stelt andere vragen, zoekt een andere weg naar binnen. Wat we wel deelden was de verwondering, het stil worden en in die stilte de resonantie van het eigene en de natuur ervoeren.

Die ervaring van resonantie leidt tot een zoektocht naar het eigene. Precies zoals Cornelis Verhoeven verwoordt. De ontmoeting als zelf-ervaring. Het ontdekken van de kwaliteit van die resonantie staat eigenlijk in al mijn werk centraal.

Verwondering als resonantie, als een ervaring van het leven dat er toe doet.

Blij met de recensie van de Nederlandse Bibliotheken over ‘Boomtijd’ die ik gisteren kreeg doorgestuurd van mijn uitgever. Soms hebben dingen de tijd nodig. Hoe passend eigenlijk bij ‘Boomtijd’ waarin ik de menselijke tijd tracht te schetsen in relatie tot de tijd van de bomen. En nog veel meer dan dat.

Dat mijn naam dan met een extra ’t’ wordt geschreven is misschien dan ook geen toeval :). Dat de recensent er een ‘spiritueel’ perspectief in las, vind ik intrigerend en past bij het promotieonderzoek waar ik momenteel aan werk. Maar daarover later meer! Een fragment uit de recensie:

‘Beitstke Bouwman verkent de liefde voor bomen en de taal die we gebruiken om deze liefde uit te drukken. Het verhaal volgt de ontmoeting tussen een mens en een boom en hoe ze een betekenisvolle rol in elkaars leven gaan spelen. Het boek presenteert een wereld waarin bomen niet slechts achtergrond zijn, maar levende wezens die deel uitmaken van het menselijk bestaan. Het biedt een speelse en nuchtere kijk op de relatie tussen mens en natuur, en nodigt uit tot reflectie over hoe we over de natuur spreken en denken. Vanuit persoonlijk en soms spiritueel perspectief geschreven. ‘

Vooral blij dat ‘Boomtijd’ zo voor nog meer lezers toegankelijk wordt.

Wil je het zelf graag kopen, bij deze link naar uitgeverij Noordboek https://lnkd.in/euAUxBAX

Ik weet niet precies waarom, maar zelf heb ik lange tijd geworsteld met het woord dankbaarheid. Waar hem dat precies in zat, kan ik niet helemaal achterhalen.

Wellicht komt het door een associatie die ik had dat wie dankbaar is of dient te zijn, zich afhankelijk opstelt van degene aan wie dank verschuldigd is. Maar dank verschuldigd zijn of dankbaar zijn, zijn twee hele verschillende houdingen.

Dank verschuldigd of dankbaar zijn…
Wanneer je dank verschuldigd bent, zit er als het ware een plicht aan de dank. Je dient je dank uit te spreken omdat dit nu eenmaal zo hoort of dat dit van je verwacht wordt. Het is een kwestie van geven en nemen. Je krijgt iets en dient daar tegenover je dank uit te spreken.

Wanneer je dankbaar bent, is het minder relevant of er al dan niet een gift tegenover stond. Je ervaart iets in jezelf. Er wordt iets in je aangeraakt, waardoor er een gevoel van dankbaarheid ontstaat.

Juist dit gevoel van dankbaarheid kan je verbinden met iets dat jezelf overstijgt. Je wordt als het ware aangeraakt door iets dat zich buiten je bevindt – een mens, een dier, een plant, een boom, de aarde, de lucht of wat dan ook- en er resoneert iets in jezelf met die kwaliteit van het andere leven.

Verwondering als ervaring in dankbaarheid
Vanuit die houding is dankbaarheid een kwaliteit waarin je het wonder van al wat leeft erkent en daarmee ook het wonder dat je zelf bent. Je openstellen voor die waarneming is wellicht niet altijd eenvoudig, maar daarmee niet onmogelijk.

Het begint met het besef dat je zelf leven bent en dat je simpelweg – omdat je leven bent – door het leven wordt aangeraakt. Door de lucht die je inademt, door de aarde waarop je staat, door de zon die zelfs in de wintermaanden de dag verlicht. Vanuit dat besef kan je onderzoeken waar je in jouw leven dankbaarheid voor ervaart. Het verruimt het perspectief op jezelf en hoe je verbonden bent met alles om je heen. 

Zo werd ik aangeraakt tijdens de boekpresentatie van oud-cursiste en fotografe Ingrid Leegte. Ik mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen van ‘Het bos dat een muze werd’. Ingrid volgde bij mij  de opleiding tot Anaya Shinrin Yoku Natuurgids waarin verbinding met de natuur centraal staat. In de opleiding vraag ik deelnemers iedere week een plek te bezoeken en deze te ontdekken met geopende zintuigen om zo te verkennen hoe je op een gelaagde wijze de natuur in je leven kan toelaten. Ingrid ging op zoek in het uitgestrekte Groningse landschap en vond het bos Abelstok. En nu is er dan het inspirerende boek waarin ze met foto’s en verhalen verslag doet van haar ontmoeting met Abelstok. 

Levend in een wereld waarin de onzekerheden toenemen, kunnen we wellicht de ervaring van dankbaarheid meer en meer toelaten. Opdat we steeds weer ervaren dat we leven, dat we leven zijn en dat iedere ademhaling ons tot verwondering van dit leven kan aanzetten. 

Er is veel animo voor de opleiding tot Anaya Shinrin Yoku Natuurgids. Voor de opleiding die 27 september start is een wachtlijst en de opleiding die in maart 2026 start heeft nog 3 plekken vrij.

Mocht je interesse hebben, mail dan gerust voor meer informatie en wacht niet te lang met inschrijven.

De opleiding die in maart 2026 start, bestaat uit 7 dagen. De data voor de opleidingsdagen zijn: 28 maart, 18 april, 6 juni, 5 september, 3 oktober, 7 november en 16 januari 2027. Als je je inschrijft voor 1 december 2025 krijg je 50 euro korting op het totaal bedrag.

 

De nieuwe regels van Natuurmonumenten rondom de bossen leidden tot vragen en teleurstelling bij sommigen. Anaya Academy werd gevraagd om een reactie. Lees hier het artikel in NRC. Waarbij de journalist ervoor koos te suggereren dat Anaya Academy niet het belang van het leven van dieren ziet. Het tegenovergestelde is waar. Maar we dienen op zoek te gaan naar een samenleven van alles wat leeft.

 

In het programma van ‘Bunker tot Buitenhuis’ mocht ik Patrick Nederkoorn meenemen in de bossen rondom Buitenplaats Koningsweg.

Daar waar hij normaal gesproken door het bos hardloopt, mocht ik hem met het bos samen laten zijn.

Klik hier voor de uitzending. Het fragment begint na ongeveer 10 minuten.

Veel kijkplezier.

 

Het is merkbaar dat de verbinding met natuur leeft. De opleiding van maart 2024 is inmiddels vol. In september 2024 start ik weer een nieuwe opleiding. Je kan je alvast voor inschrijven mocht je interesse hebben.

Dat de waarde met het verbinden met natuur steeds meer een weg vindt naar meer en meer mensen is hoopvol. Immers wanneer we ons meer verbinden met de natuur, gaan we hopelijk ook de waarde van de natuur zelf ervaren. Wat hopelijk leidt tot inzichten over wie we als mens zijn en hoe we verbonden zijn met het web van leven. En hoe in al die verbondenheid ook met iedere keus die we maken invloed hebben op dit levensweb.

Vorige week werd er in Engeland een boom omgehakt, wat tot woede leiden van de bevolking. Het was namelijk een van de bekendste bomen van Groot-Brittannië: de Sycamore Gap Tree, ook wel de Robin Hood-boom genoemd. De Sycamore Gap Tree – in het Noord-Engelse Northumberland- werd jaarlijks door duizenden toeristen bezocht. In 2016 werd de boom zelfs tot boom van het jaar gekozen door een Britse bosbeschermingsorganisatie. De eenzame esdoorn was vooral bekend vanwege de iconische plek waar hij stond: pal naast de Romeinse Muur van Hadrianus en midden in een kleine vallei, wat magische plaatjes opleverde.

Inmiddels doet de politie onderzoek naar de vernielingen en probeert de achterhalen of de verdachten (oa een 16 jarige jongen) ook echt de dader is. Het is voor het eerst – aldus de politie- dat er sporenonderzoek wordt gedaan bij een boom.

Het riep bij mij de vraag op of we als we bomen werkelijk op waarde gaan schatten en ons werkelijk verbinden met de waarde van bomen we ons niet vaker zouden moeten opwinden over het verlies van bomen in de wereld. Misschien geeft de Sycamore Gap Tree ons meer inzicht dan we aanvankelijk zouden denken.

 

(bron en beeld over de Sycamore Gap Tree: NOS)

Vorige week is de opleiding in maart van start gegaan. Wederom met een groep inspirerende mensen die natuurverbinding willen integreren in hun werk of hun leven.

In september 2024 start weer een nieuwe groep. Heb je interesse? Laat het dan gerust weten. Er zijn nog enkele plekken vrij. (NB wie zich voor 1 juni 2024 inschrijft krijgt een korting van 50 euro op het totaalbedrag).

Deelnemers die je voorgingen zeiden onder andere over de opleiding:

De opleiding tot Shinrin yoku gids heeft me in mijn werk als biophilic/ natuurlijk ontwerper veel meer verdieping gebracht dan ik had verwacht. Nu pas snap en voel ik wat werken met de natuur inhoudt. Pas als je je eigen connectie met de natuur hebt verstevigd kun je écht werken vanuit je kern. Hier zijn mijn ontwerpen beter door geworden (ik ‘snap’ de omgeving beter) en kan ik veel gemakkelijker de noodzaak ervan overbrengen aan opdrachtgevers, klanten. Het heeft mijn basis enorm verstevigd niet alleen als ontwerper, ook als mens. Beitske is een hele fijne persoon die me op dit pad heeft begeleidt. Haar open houding geeft ruimte aan alles wat er is en alles mag zijn. Ze is een goede observator die tijdens de individuele coachingssessies de vinger precies op de plek weet te leggen, zonder dat het zeer doet. Hierdoor leer je jezelf beter kennen. Tijdens de coachingssessies hebben we ook besproken hoe ik het bosbaden/ contact met natuur in mijn werk kan toepassen. Die combinatie van zelfontwikkeling en praktisch aanpakken vond ik super fijn. Beitske is naar mijn idee ook een perfecte balans tussen spiritualiteit en nuchterheid. Deze opleiding is dus niet alleen geschikt om Shinrin Yoku gids te worden, je leert veel meer dan dat! Laura Vaessen, interieur ontwerper, biophilic design

Wat ben ik blij en dankbaar dat ik bij Anaya Academy de opleiding heb gevolgd. Naast alle uitgebreide kennis die Beitske overdraagt was het een prachtige reis samen met haar en de andere deelnemers. Ik heb me leren onderdompelen in de natuur, vele elementen en seizoenen kunnen ontdekken en beleven, door er helemaal in te ZIJN. Beitske begeleidt dit op een prachtige, rustige en liefdevolle manier. Het heeft mij als mens veel verdieping gegeven en als professional (trainer/coach) een mooie nieuwe richting. Ik plant graag zaadjes bij anderen om hen te laten bewegen naar hun ware essentie. In ieder traject dat ik aanbied zit een sessie in de natuur. Hetgeen ik bij Beitske geleerd en ervaren heb is van onschatbare waarde. Een aanrader voor iedereen die meer wil verbinden met de (of zijn/haar) natuur. Voor zichzelf en/of om anderen te inspireren! Anne Verbakel, trainer/coach

Heb je interesse in de opleiding tot Anaya Shinrin Yoku Natuurgids? Je kan je alvast aanmelden voor de opleiding. Dan ben je zeker van een plekje.

Velen gingen je al voor. Enkele reviews:

De opleiding in een woord omschrijven, dan zeg ik: dankbaarheid. Dankbaar voor de verder gemaakte verbinding met de natuur. Dankbaar voor mijn persoonlijke groei. Dankbaar voor de docent en groepsgenoten. De reden waarom ik voor de Anaya Academy gekozen heb, is voor het feit dat deze opleiding een op een coachingsessies aanbiedt. Naar mijn mening een ontzettende meerwaarde! Die ervoor heeft gezorgd dat mijn doel bij het starten van de opleiding behaald is: de opleiding heeft mij als mens verrijkt en completer gemaakt. Dit gun ik iedereen!
Henriette Thoben, fysiotherapeut en in opleiding tot psycho-neuro-immunologe, Eindhoven

De opleiding tot Shinrin yoku gids heeft me in mijn werk als biophilic/ natuurlijk ontwerper veel meer verdieping gebracht dan ik had verwacht. Nu pas snap en voel ik wat werken met de natuur inhoudt. Pas als je je eigen connectie met de natuur hebt verstevigd kun je écht werken vanuit je kern. Hier zijn mijn ontwerpen beter door geworden (ik ‘snap’ de omgeving beter) en kan ik veel gemakkelijker de noodzaak ervan overbrengen aan opdrachtgevers, klanten. Het heeft mijn basis enorm verstevigd niet alleen als ontwerper, ook als mens.
Beitske is een hele fijne persoon die me op dit pad heeft begeleidt. Haar open houding geeft ruimte aan alles wat er is en alles mag zijn. Ze is een goede observator die tijdens de individuele coachingssessies de vinger precies op de plek weet te leggen, zonder dat het zeer doet. Hierdoor leer je jezelf beter kennen. Tijdens de coachingssessies hebben we ook besproken hoe ik het bosbaden/ contact met natuur in mijn werk kan toepassen. Die combinatie van zelfontwikkeling en praktisch aanpakken vond ik super fijn. Beitske is naar mijn idee ook een perfecte balans tussen spiritualiteit en nuchterheid. Deze opleiding is dus niet alleen geschikt om Shinrin Yoku gids te worden, je leert veel meer dan dat!
Laura Vaessen, interieur ontwerper, biophilic design,

 In een glossy magazine voor makelaars mocht ik uitleggen wat verbinding met de natuur kan betekenen. Wellicht dat het velen inspireert om op een andere wijze na te denken over hoe je woont en wat je voor de natuur kan betekenen. Wanneer je werkelijk ontdekt hoe de natuur op je inwerkt, is er eigenlijk geen weg meer terug. Dan ontdek je het grote zijn en dus ook de verantwoordelijkheid die we allen hebben om voor de aarde te zorgen. Omdat alles wat leeft deel is van het grote zijn.